Jag,  Mats och jag,  Resor,  Sjukskriven/Arbete,  TrĂ€ning

Rhodos dag 5 – Utflyktsdag 🚗

Idag stÀlldes klockan sÄ att vi kunde var nere i gymmet vid 8.00. Det Àr ett litet gym som rymmer 4 personer, perfekt för oss. Det var en personal i gymmet hela tiden som kunde hjÀlpa oss om vi behövde. Det blev ca 40 minuters gymmande innan det var dags för duschen.

Efter gymmet blev det frukost och sedan gick vi och hÀmtade vÄr hyrbil. HyrbilsstÀllet lÄg bara runt hörnet av vÄrt hotell. Vi fick en röd Fiat panda som Ubbe fick köra. Malin och jag ville inte köra och jag fick sitta i framsÀtet dÄ jag Àr lite Äksjuk. Det var tur att vi körde efter Maria och Micke för annars hade vi inte sett sÄ mycket av Rhodos som vi gjorde. Maria körde en gul bil sÄ det var lÀtt för oss att följa efter.

Första stoppet blev ett kloster som lÄg högt upp pÄ ett berg. Enligt sÀgen bodde det en munk dÀr som kvinnor besökte för att bli gravida. Det var en lÄng trappa upp och det mÀrktes att jag hade gymmat pÄ morgonen för mina ben blev ganska trötta plus att jag inte har nÄgon kondition. Det var strax över 300 trappsteg upp till klostret. DÀr uppe tÀnde jag Àven ett ljus för mamma.

Efter vÄrt klosterbesök Äkte vi till en strand nÀra Stegna som lÄg som en liten Mamma Mia idyll. TyvÀrr kunde vi bara stanna till klockan 14.00 för det skulle vara ett bröllop dÀr senare pÄ eftermiddagen. Det var sÀkert 23 grader i vattnet.

Sedan Ät vi lunch i Stegna pÄ MariaŽs taverna. Mats och jag delade pÄ en svÀrdfisk souvlaki och en grekisk sallad. Det var vÀldigt gott.

Efter lunchen gick fÀrden mot Lindos fast det blev ett litet stopp för att köpa olivolja som gjordes lokalt. Vi fick provsmaka oljan och det var god.

I Lindos blev det först bad och sedan gick vi runt i kvarteren och upp till Akropolis pÄ Lindos. Vi satte oss för att ta nÄgot att dricka uppe pÄ ett tak och titta pÄ den hÀrliga utsikten. Ingen av oss var hungriga dÄ vi Àtit sen lunch sÄ vi bestÀmde att vi skulle Àta nÀr vi kom tillbaka till Rhodos stad.

NÀr vi hade druckit upp vÄr dricka sÄ gick fÀrden tillbaka till Rhodos stad dÀr vi tankade bilen och parkerade den utanför hyrbilsstÀllet. Vi gick upp med vÄra saker pÄ rummen och sedan ut igen för att Àta nÄgot. Maria och Micke valde att Àta pizza dÀr vi Ät igÄr. Vi valde att Àta pÄ New taste, ett litet stÀlle som vi hade blivit rekommenderada av nÄgra som Ubbe kÀnde. Jag och Ubbe Ät gyrostallrik, Malin och Mats haloumi i pitabröd och vi blev sÄklart proppmÀtta. Det var inte den godaste jag Àtit utan helt ok.

Efter maten gick vi förbi en restaurang som Urban vill att vi ska Àta pÄ imorgon kvÀll. Vi tittade pÄ deras meny och deras priser. Det var en lite dyrare restaurang fast den verkade fin. Vi kommer antagligen att Àta dÀr. Sedan gick vi hemÄt eftersom klockan hade blivit 23 och vi behövde sova.

Fast sÄklart ville jag hinnan skriva ett inlÀgg om denna hÀrliga utflyktsdag. Vi Àr sÄ nöjda över att vi hyrde bil och att Maria och Micke guidade oss till de olika stÀllena. Tack för idag!