Familj,  Jag,  Resor,  Sjukskriven/Arbete

Fredagen den 23 juni 2023

Igår och idag har det varit resdag för oss ända till Seoul. I går klockan 9:45 samlades alla för att gå gemensamt till tåget som skulle ta oss över till köpenhamn klockan 10:01. När vi kom till stationen så var tåget inställt så det var bara till att vänta på nästa tåg som skulle gå runt halv. Det var många som skulle åka med tåget så vi stod som packade sillar till Kastrups flygplats, tur det är första hållpatsen. Det var något systemfel så tåget kunde inte gå så fort så överfarten tog längre än vad det brukar.

Framme på flygplatsen checkade vi in vårt bagage och sedan gick vi och åt lite snabbt innan det var dags att borda planet klockan 11.25. Vi åt ramen alla utom Mats som åt pokebowl.

Flygresan till Helsingfors från Köpenhamn tog en och en halv timme och sedan skulle planet gå klockan 15:25 finsk tid mot Seoul. Flygresan till Finsland gick bra och jag deckade nästan direkt för jag var så trött och antagligen hade jag varit på helspänn innan.

På Finlands flygplats tittade vi runt lite och sedan satte vi oss och fikade och William gjorde det sista på sin inlämning och nu väntar han bara på godkänt så är han färdig ingenjör.

Det kändes roligt att få kliva på det stora planet, det största jag åkt med tre, tre, tre säten. När jag såg kartan undrade jag vilken rutt vi skulle ta för jag kände inte för att åka över Ryssland eller Ukraina. Jag hade inte behövt oroa mig för de flög söder om Ukraina och sedan mot Syd korea.

När klockan var 19:00, finsk tid blev vi serverade middag bestående av en pastasallad, kyckling och ris och en typ kexchoklad som efterrätt. Lite rött vin till maten var inte hel fel.

Det gick ganska bra att sova lite då och då. Klockan 04:00, finsk tid fick vi frukost bestående av en omelett och stekta potatis. Jag valde att dricka apelsinjuice.

Klockan 4:50 finsk tid var vi framme i Seoul. Först fick vi skriva på en hälsodeklaration som vi lämnade innan vi fick gå vidare. Sedan fick vi även skriva ett papper till där vi talade om vad vi gjorde i SydKorea och vart vi skulle bo innan vi kunde hämta ut väskorna. När vi kom fram till väskutlämningen var det lätt att hitta för bandet hade stannat och det var typ bara våra väskor kvar. Jag vet inte hur fort de andra hade tagit sig igenom alla kontroller.

Jag var även nyfiken på att se om min taxibokning fungerade och visst gjorde den det för vid ankomsthallen stod en man med skylten Carnesten family. Vi fick plats i minibussen som rymde 12 personer. Sedan tog det ca 1h 15 min innan vi kom fram till hotellet och det märktes att vi hade kommit till en storstad med massa filer överallt.

När vi kom fram var två rum klara utav fyra så vi bara ställde in väskorna för att sedan utforska området direkt och leta upp något matställe. Vi hittade ett ställe och där åt vi bibimbab innan jag och Mats gick tillbaka till hotellet för jag behövde vila.

Jag hann sova nästan en timme innan vi träffades i baren på 16:e våningen. Där tog vi en öl innan vi gick ut för att reka i området.

Vi gick och tittade lite i olika affärer och sedan hittade vi ett ställe där de serverade koreansk BBQ. Det var gott och sedan när vi kom ut från restaurangen hade det nästan blivit mörkt. Det var mysigt att gå runt och titta och på ett ställe satt en tant och gjorde ”squidkakor”.

När vi skulle gå tillbaka till hotellet var vi lite vilse fast Mats kunde googla fram en karta som vi kunde gå efter. Det var tur det inte var jag som visade vägen för då hade vi gått och helt fel håll. Vi kom hem och nu ligger jag i sängen och ska snart sova för imorgon väntar en ny dag med nya saker att upptäcka.

Mina tankar och reflektioner: Jag trodde nog att det skulle kännas mer speciellt att kliva av planet än vad det gjorde. Det kändes som en utlandssemester.

Att se andra som liknar mig trodde jag också att jag skulle känna annolunda kring. Det kanske känns annorlunda ute i landsbygden för jag tyckte att det var lite mångfald när vi var ute och gick. Än så länge har jag inte riktigt fattat att jag är här.

På återseende, kram Susann

Jag glömde ju önska en trevlig midsommar! Här har det inte känts att det är midsommar idag, finns inget som påminner om det mer än inlägg jag ser på sociala medier från bekanta.